Nyhetsbrev september 2022
Ecobränsle RME billigare än fossil diesel. Detta behöver du tänka på för att gå över till RME-drift. Nu kan du tanka med app på flertalet av våra tankstationer.
Ecobränsle RME billigare än fossil diesel. Detta behöver du tänka på för att gå över till RME-drift. Nu kan du tanka med app på flertalet av våra tankstationer.
Att bränslenotan stigit kraftigt efter 2022 har inte undgått någon. Nu ser vi ett kraftigt trendbrott. Ecobränsle RME har den här veckan ett pris som ligger 3 kr/liter under förnybar diesel, HVO100. Terminspriset för september ligger 6 kr/liter under dagens förnybara diesel, HVO100. RME100 ser ut att bli billigare än reduktionspliktsdiesel någon gång i september eller oktober, till nyår kan det vara så mycket som 3 kr/liter lägre. Det är årets skördar som kommer avgöra var det slutliga priset hamnar.Prognoser är alltid svåra att göra, speciellt i den situation vi är nu med ett krig i Europa. Men det ser oerhört positivt ut för RME100. Att ställa om från reduktionsplikt till RME100 ligger helt i linje med vår vision att öka takten på omställningen till ett hållbart samhälle, säger Henrik Fridholm, Marknadschef Energifabriken.Ecobränsle RME är ett fossilfritt inhemskt biodrivmedel som produceras av svenska råvaror i Karlshamn. Det används främst av tunga fordon och ger en CO2-reduktion på 70%. Ecobränsle RME ligger utanför reduktionsplikten, därför tillförs den fulla klimatnyttan.För ett större åkeri innebär det att bränslenotan fram till nyår kan sänkas med miljonbelopp. Vi har många kunder som redan idag kör på Ecobränsle RME, de kommer nu automatiskt att se sina bränslefakturor minska, säger Martin Olofsson, Försäljningschef Energifabriken.Om terminpris:Det innebär att du köper en volym som levereras i framtiden till ett fast pris. Terminshandel är vanligt för oljor i värmebranschen, för drivmedel är det en nyhet som Energifabriken lanserade under 2021.
Sjömacken Istappen, belägen på Donsö i Göteborgs södra skärgård, har tagit ett stort kliv i utvecklingen och arbetet mot en grönare och miljövänligare framtid. Nu erbjuds ett förnybart fossilfritt dieselbränsle vid namn HVO100. HVO100, en ren outspädd diesel framställd av vegetabiliska och animaliska oljor och fetter, fungerar på samma sätt som den fossila dieseln. Då HVO100 bidrar med den största utsläppsminskningen och har axlat rollen som det mest snabbväxande biodrivmedlet på marknaden, är valet självklart för oss. Vi vill vara en del av den miljövänliga bränsleutvecklingen. Förhoppningsvis vill många båtägare vara med och bidra till en mer hållbar framtid tillsammans med oss, säger Fredrik och Andreas Höglund på Istappen.Fördelen är att båten inte är i behov av någon justering innan tankning, det fungerar utan anpassning i alla dieselmotorer. Det är oskadligt för våra vattenlevande organismer samt fritt från svavel och lukt. Koldioxidutsläppen, som driver klimatomställningen, minskar med upp till 90% och de lokala utsläppen av partiklar, kolväten och kolmonoxid minskar med en tredjedel.För marint bruk ser vi att förbränningsmotorerna kommer leva kvar i många år. Med ett förnybart drivmedel gör vi stor klimatnytta redan idag. På sikt kommer det bli mer elektrifiering, men vi måste minska utsläppen redan idag, säger Fredrika Fredlund Energifabriken.
Pacson delar med sig att förnybara tankningar med hjälp av Fillngo. Den lilla tankstationen med den stora mackens funktionalitet.
PacsOn tankat förnybart och bjuder in andra företag Read More »
Regeringen ansöker om 10 års skattefrihet för rena biodrivmedel hos EU-kommissionen. Om ansökan går igenom kommer rena biodrivmedel få en långsiktighet som gör det möjligt att investera i produktion för den svenska marknaden. Under många år har skatteundantaget funnits under ett år i taget, vilket gjort det svårt att investera i produktion för den svenska marknaden. Vi måste öka takten på produktionen i Sverige. Blir det ett 10-årigt skatteundantag finns förutsättningen för att kunna investera i produktion, det är ett efterlängtat besked. Tekniken är mogen och gör miljönytta redan idag, det handlar om att skala upp och öka användandet, säger Henrik Fridholm Marknadschef på Energifabriken.Med rena biodrivmedel menas ett drivmedel som är fritt från fossil råvara. HVO100 och RME100 är exempel på två rena biodrivmedel som används av medvetna bränsleköpare i Sverige. Det kan vara restprodukter eller vegetabiliska oljor där kretsloppet för kolet kan vara så kort som ett år. De rena biodrivmedlen är en del av det framtida nettonoll samhället, tillsammans med elektrifiering och biogas kan det ersätta mycket fossilt.Med inhemskt producerade biodrivmedel blir vi mer självständiga, vilket är bra både ur ett pris och säkerhetsperspektiv. Det ersätter 100% importerad fossil råvara, vi gör oss mindre importberoende. CO2-utsläppen minskat med 70-90% jämför med att använda fossil råvara.
Regeringen ansöker om 10 år skattefrihet för rena biodrivmedel Read More »
Hagshults gård har haft en succéartad invigning av sitt nya affärsområde gårdsbutik och drivmedelsstation. I gårdsbutiken hittar du delikatesser som klimatcertifierat kött från Hagshults eget Kopensionat. Kompletterat med ett noga utvalt sortiment som delikatesspotatis, must, cider, öl, ostar och choklad. Bland det mer exotiska finns specialimporterade kryddor och kanel direkt från Sri Lanka.Plötsligt händer det! Vi har många besökare på gården och vi får ofta frågan om vi har en gårdsbutik. Tanken har legat och grott och plötsligt stämde tajming och möjligheter, då slog vi till, säger Carl-Johan Bertilsson från Hagshultsgruppen.När du handlat klart i butiken kan du tanka förnybar diesel (HVO) på gårdens egen tankstation. Stationen är uppkopplad mot internet och för att tanka loggar du enkelt in via en app.Konceptet Fillngo gör att gårdens tankstation har uppgraderats till en öppen station där alla kan tanka. Man faktureras automatiskt precis som på en traditionell mack men du slipper att ha ett specifikt kort, säger Henrik Fridholm, marknadschef på Energifabriken, som levererat lösningen. Sedan tidigare driver Hagshultsgruppen försäljning av högkvalitativt kött till restauranger och privatpersoner samt pellets. Genom att addera gårdsbutik och drivmedelsförsäljning skapar man den moderna gården med flera affärsområden med syfte att serva sina kunder så bra och brett som möjligt.
Nu kommer konsumenten enkelt se drivmedlets miljöpåverkan redan vid pumpen. Det blir lätt att välja ett drivmedel med låg miljöpåverkan och låta det fossila stanna i jorden. Den rödgröna skalan indikerar om det är hög eller låg miljöbelastning. Råvarorna anges som förnybara respektive fossila.Det har varit svårt för konsumenterna att förstå vilken påverkan drivmedlet har. Nu blir det lätt att göra rätt. Använd drivmedel som är i de gröna fälten, svårare är det inte, säger Henrik Fridholm, marknadschef på Energifabriken.Den 1 oktober kommer alla drivmedelpumpar ha en gemensam märkning. Energimyndigheten har skapat märkningen som är obligatorisk för alla tankstationer som omsätter mer än 1000 m3 per år. Idéerna till märkningen har bla plockats från märkning av vitvaror och drivits på av Gröna Bilister under flera år.Vi tror märkningen kommer att ha en stor betydelse för kundens val av drivmedel. Vanlig diesel hamnar på rött, förnybart på grönt. Det kommer gynna omställningen till ett förnybart samhälle, säger Karin Varverud, Hållbarhetschef på Energifabriken. Sverige har haft stort fokus på bilen med de olika miljöbilsnormerna. Det är minst lika viktigt vilket drivmedel som tankas i bilen. Valet av drivmedel görs varje gång fordonet ska tankas och är det snabbaste sättet att minska utsläppen. En stor andel av den befintliga fordonsflottan kan redan idag välja att tanka förnybart. För att klara Sveriges klimatmål krävs ett högt tempo i omställningen och flera olika åtgärder. Den nya drivmedelsmärkningen kommer hjälpa konsumenterna till ett miljösmart val här och nu. Ett fordon som tankas med förnybart drivmedel istället för fossilt kapar utsläppen med upp till 90%.
Transporter inom Sverige står för en tredjedel av Sveriges totala utsläpp. År 2030 ska vi ha reducerat utsläppen med 70 % och 2045 ska Sverige vara klimatneutralt.Som ett led i GDL Sjöcontainer AB:s fortsatta miljöarbete lanserar vi nu våra gröna korridorer där vi tar ytterligare ett steg mot fossilfria transporter. De gröna korridorerna som går från Göteborg till kombiterminalerna i Eskilstuna, Hallsbergoch Jönköping trafikeras redan idag med elektrifierade tåg. Genom ett samarbete medEnergifabriken, som kommer att tillhandahålla drivmedelscisterner på kombiterminalerna,kommer även samtliga lastbilar och truckar i kombination med tågen att köras på HVO 100.
Det betyder att vi kommer köra fossilfritt till kombiterminalerna för att därefter uppnå en CO2 besparing av ”lastmile” transporten upp till 90 % från och med 1 november 2021, säger Mikael Andersson, VD/CEO på GDL Sjöcontainer AB.
Det är intressant att se hur GDL Sjöcontainer nyttjar flera trafikslag, där allt ska drivas förnybart. Använder vi alla förnybara tekniker, kan vi ställa om Sverige. Men ingen teknik kan göra det ensamt, säger Henrik Fridholm Marknadschef Energifabriken.
EU-kommissionen meddelar att Sverige även 2022 får skattefrihet på flytande biodrivmedel. Det innebär att Sverige kan arbeta vidare med omställningen till förnybart samhälle och för att uppnå Parisavtalet. Inom EU finns olika krafter gällande biodrivmedel. EU har en låg ambition och ser för ensidigt på el och vätgas. Men det är inte en lösning om man vill nå ett förnybart samhälle, då måste alla förnybara tekniker användas. Fortfarande år 2040 bedöms biodrivmedel göra större klimatnytta än elektrifieringen. Det tar lång tid att byta ut en fordonspark.- Vi ska använda alla tillgängliga förnybara tekniker. Biodrivmedel är det snabbaste sättet att ställa om, det gör man på en dag. Sedan när fordonet byts ut kan man se på andra förnybara drivmedel som biogas, el, etanol eller vätgas, säger Henrik Fridholm Marknadschef på Energifabriken.Idag använder vi en miljard liter fossila drivmedel per dygn inom EU. Den samlade forskningen säger att vi har 10 år på oss att klara klimatet. För att kunna ersätta det fossila måste vi accelerera omställningen kraftigt de kommande åren. Biodrivmedel är en del av lösningen.
Sverige får fortsatt skattebefrielse för flytande biodrivmedel Read More »