Webbinarium – Förnybara transporter i norra Sverige
Onsdag 23 oktober bjuder Energifabriken och Gasum in till ett webbinarium.
Webbinarium – Förnybara transporter i norra Sverige Read More »
Onsdag 23 oktober bjuder Energifabriken och Gasum in till ett webbinarium.
Webbinarium – Förnybara transporter i norra Sverige Read More »
Prata förnybart med oss i monter D02:62. HVO100, RME100, laddning, insets med CarbonGo och larmade cisterner.HVO100 och Ecobränsle RME är idag lika vanligt som smör och bröd. Men vet du att vi även kan minska dina utsläpp genom att låta någon annan hjälpa dig, vi kallar det CarbonGo (fd CarbonLoop). Tankstationerna vi hyr ut har
ScanOcean and Vegoil are at the forefront of reducing greenhouse gas (GHG) emissions from marine transports with their groundbreaking collaboration. Recently, the vessel Key Fjord, transporting renewable products, was successfully bunkered with a B30-DMA fuel containing renewable feedstock of RME from Energifabriken in the port of Oskarshamn on 2024-07-19.This successful bunkering operation marks the start of a significant partnership between ScanOcean and Vegoil, aiming to leverage Swedish-produced RME as renewable feedstock for drop-in blends in marine fuels.The B30-DMA fuel, based on RME (Rapeseed Methyl Ester), is certified according to ISCC-EU standards. This fuel not only supports the reduction of GHG emissions, in compliance with EU ETS obligations, but also significantly enhances the Carbon Intensity Indicator (CII) and Clean Shipping Index (CSI) scores for vessels.Lars Lövsund of ScanOcean AB stated, “We are thrilled to partner with Vegoil in launching this innovative marine fuel. The green transition requires visionary companies to lead the charge, and we are proud to be part of this pioneering step.”Christopher Thelin of Vegoil added, “Together with ScanOcean, we are committed to demonstrating that sustainable shipping is not just a future goal but a present reality. We hope to inspire other ship and cargo owners to take similar steps towards reducing GHG emissions. We are also excited to offer our customers maritime transportation with renewable fuels, reinforcing our commitment to a renewable society.”Sigbjørn Tysse of Seatank Chartering commented, “We are proud to operate Key Fjord and support this innovative initiative. By adopting renewable marine fuels, we are setting a new standard for sustainable shipping solutions. Additionally, our certification according to ISO-14001-2015 underscores our dedication to environmental management and sustainability.”About ScanOcean ABScanOcean AB is a leading Swedish supplier of marine fuels, offering a wide range of products, including those with renewable content, certified under ISCC.About VegoilVegoil, part of Energifabriken, specializes in renewable fuels for heating and transportation needs. Operating in the Nordic region, Vegoil serves companies and organizations that aim to lead the transition to a renewable society. They are proud to now offer their customers marine transportation with renewable fuels.About Seatank CharteringSeatank Chartering is a maritime operator specializing in the management and operation of tanker vessels. Committed to sustainable shipping solutions, Seatank Chartering focuses on reducing environmental impact through innovative practices and partnerships.
Lösningarna för att nå klimatmålet i transportsektorn finns, men genomförs för långsamt. Nu krävs uppskalning och genomförande och för det behövs ny industripolitik. Den upplevda risken hos åkare och transportköpare behöver minska, så att de vågar investera, men hur? Lösningarna finns, men hur skalar vi upp? Lösningarna för att nå klimatmålet i transportsektorn finns, men
Almedalen 2024, så minskar vi utsläppen från de tunga transporterna. Read More »
Biodrivmedel och bioenergi har från 1 års kolcykel och bidrar till en kraftig minskning av koldioxidutsläppen. Nu på våren växer det så det formligen knakar. Det som händer är att växterna binder koldioxid genom fotosyntes, det minskar koldioxiden i atmosfären. Biomassa bildas som senare kan användas för att ersätta fossil olja. På så vis låter
Volvo Lastvagnar satsar på fordon för drift med biodiesel, det kommer leda till ökad användning och minskade utsläpp av koldioxid i Sverige. Till 2045 ska vi ha ett nettonollsamhälle i Sverige. För att nå dit måste vi använda alla förnybara tekniker. Ett av verktygen är RME100 som ersätter fossil diesel i anpassade dieselmotorer. Tidigare har
RME kommer öka sin andel bland de förnybara drivmedel Read More »
I klimatarbetet är elektrifiering av transportsektorn i fokus. Trots framstegen med elbilar flaggar Power Circle för avmattning i tillväxten. Vi behöver då göra mer för att minska utsläppen, här framträder biodrivmedel som en tillgänglig och effektiv lösning. Varför Biodrivmedel? Förbränningsmotorer kommer fortsatt vara dominerande i många år framöver, idag säljs 88% av alla lastbilar med
Elektrifieringen stannar av, biodrivmedel kan skapa miljönytta Read More »
2030-målet kan nås med hjälp av rena biodrivmedel. Det kostar inte mer än att tanka fossil diesel i Finland. Det ambitiösa svenska 2030-målet med 70% CO2-reduktion från trafiken gäller, nu ska vi ta oss dit. Politiken ändrade spelplanen 2024 och ökade utsläppen med 35% från reduktionsplikten, priset sjönk till ett av de billigare i Europa.El
Biodrivmedel i Sverige minskar utsläppen med minst 50%, det säkerställs av den svenska lagen 2010:598. Oftast är det bättre. I Sverige har vi ett tufft och bra regelverk för biodrivmedel. Det säkerställer att de skadliga utsläppen av växthusgaser, som driver klimatförändringen, minskar med minst 50% om du använder ett rent biodrivmedel. De nya bioraff som
Biodrivmedel garanterar minst en halvering av de skadliga klimatgaserna Read More »
Reduktionsplikten ökar sina koldioxidutsläpp med 35%, företag måste agera för att inte öka sina utsläpp. Snabbast går det genom att byta ut fossil diesel till en förnybar diesel, så kallad HVO100.