Diesel från vinden – framtidens bränsle på gården?

Att ersätta den fossila dieseln i jordbruket är en av de stora i omställningen till ett hållbart samhälle. En lösning som har undersökt i ett examensarbete vid Linköpings Universitet är det syntetiska bränslet elektrodiesel. Studien visar att det redan idag är tekniskt möjligt att producera bränslet direkt på gården, vilket kan minska beroendet av både fossila bränslen och globala leveranskedjor.Under våren 2025 har civilingenjörsstudenterna Emil Johnsson och Gabriel van den Bos skrivit sitt examensarbete hos Energifabriken i samband med RISE och Agtech Sweden. Inom det undersöktes en konceptuell produktionsansläggning för gårdsnära produktion av det syntetiska bränslet elektrodiesel. ”E-diesel, som det kallas, går att tanka i en befintlig förbränningsmotor utan problem. Framställningen av bränslet använder enbart koldioxid och vatten tillsammans med el som insatsvaror” – Gabriel van den Bos, författare och civilingenjörsstudent.Att e-diesel går att använda i dagens förbränningsmotorer, samtidigt som det går att blanda med bio-diesel gör det till ett attraktivt bränsle för framtidens lantbruk. Andra alternativ finns men kommer med utmaningar, såsom batteridrivna maskiners höga vikt och begränsade drifttid. Eftersom arbetsmaskiner också har lång livslängd dröjer det innan ny teknik får brett genomslag i lantbruket, något som ytterligare talar för e-diesel som alternativ.Att undersöka en anläggning för produktion av e-diesel är även viktigt ur ett beredskapsperspektiv. Detta eftersom bränsleproduktion i Sverige skulle säkerställa tillgång till diesel, oavsett omvärldsläge. Dessutom, att kunna producera diesel direkt på gården ger lantbrukaren mer kontroll över sin egen verksamhet. Enligt en av arbetets slutsatser är det tekniskt möjligt att producera e-diesel på gårdsnivå, men den höga investeringskostnaden utgör ett betydande hinder. Men genom teknikutveckling, bidrag och serietillverkning av produktionsanläggningar skulle gårdsnära produktion av e-diesel ändå kunna utgöra ett rimligt alternativ.”Trots utmaningarna så finns det ändå argument som talar för en sån här anläggning, där beredskapsfrågan är en del. Om varje gård skulle producera eget bränsle skulle man sprida riskerna på ett väldigt bra sätt, samtidigt som livsmedelsproduktionen skulle bli mer oberoende av oljepriset” – Emil Johnsson, författare och civilingenjörsstudentVidare har examensarbetet också undersökt möjligheten att försörja produktionsanläggningen med energi från ett vindkraftverk. Slutsatsen var att det är ett rimligt alternativ, om den är överdimensionerad och systemet innehåller någon form av energilagring för att kompensera för vindkraftens variationer. Studien följde en produktutvecklingsprocess och innehöll även simuleringar över produktionen samt intervjuer med företag och forskare på ämnet. Arbetet finns publicerat i det Digitala Vetenskapliga Arkivet, https://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1985559&dswid=-4791 ”Fossila bränslen är idag inte längre ett alternativ, därför måste vi ställa oss frågan, vad ska vi använda istället? E-diesel må vara ett framtida alternativ, men framtiden ligger närmre än vi tror. Tekniken finns, men framtiden kommer inte vänta.” – Emil Johnsson, författare och civilingenjörsstudent”För mer information, vänligen kontakta: Emil Johnsson, författare: emil.johnson.123@gmail.com Gabriel van den Bos, författare: gabriel.vdb@outlook.com Eric Jacobsson, handledare och affärsutvecklingschef: erik@energifabriken.se David Varverud, handledare och senior RME-expert: david@energifabriken.se

Diesel från vinden – framtidens bränsle på gården? Read More »

Webinarium – Rätt laddning på rätt plats

Hur bygger man en smart, skalbar och kostnadseffektiv laddinfrastruktur för både tunga och lätta fordon?Välkommen till ett kostnadsfritt webbinarium med RE&GO och Zaptec🗓️ 3 juni kl. 12.00–12.45 på Teams Vi går igenom:Hur går elektrifieringen?Skillnaden mellan AC- och DC-laddningHur energilagring och V2G skapar flexibilitetSå maximerar du laddeffekten – utan att spräcka budgeten Medverkande:David Webling, CTO, RE&GOHenrik

Webinarium – Rätt laddning på rätt plats Read More »

Skånemejerier tecknar avtal för 100% fossilfria inrikestransporter

2024 uppnådde Skånemejerier 96 % fossilfrihet i sina inrikestransporter. Nu tar företaget nästa steg för att minska sitt klimatavtryck och bidra till den gröna omställningen av transportsektorn. Skånemejerier har tecknat ett avtal med drivmedelsleverantören Energifabriken som innebär att företaget under 2025 ser fram emot att nå sitt mål om 100 % fossilfria inrikestransporter. Detta genom

Skånemejerier tecknar avtal för 100% fossilfria inrikestransporter Read More »

Energifabriken and ScanOcean Team Up to Offer low carbon renewable Marine Fuel with Carbon Insets

Energifabriken and ScanOcean have joined forces to introduce an innovative, low carbon, renewable marine fuel to the market, focusing on Carbon Insets to reduce greenhouse gas (GHG) emissions within the value chain. One of the first companies to take advantage of this offer is Yara Sweden, a global leader in sustainable agriculture and industrial solutions, which is now buying a solution based on Rapeseed Methyl Ester (RME) as a renewable marine fuel to tackle its Scope 3 emissions. Yara Sweden’s sustainability focus for this case cover the transportation and delivery of their new mineral fertilizer based on renewable energy. Parts of the load goes to Swedish rapeseed farmers. These farmers aim to reach completely fossilfree primary production of feedstock to the food and biofuel industry.By providing ISCC-EU-certified RME, the partnership between Energifabriken and ScanOcean ensures verifiable GHG reductions. The ordered volume of RME is blended and bunkered into a suitable ship, which significantly lowers the environmental impact of maritime operations, giving Yara Sweden an effective way to meet customer demands regarding reaching climate goals by reducing Scope 3-emissions. Erik Jacobsson at Energifabriken underlines that “Our collaboration with ScanOcean makes it easier for companies across the maritime sector to transition to RME-based fuels. By focusing on Carbon Insets, we help our clients to directly reduce their own carbon footprints, driving real change in their operations and in the transportation system. We are also very interested in producing an RME-product, with significant lower emissions due to climate-smart mineral fertilizer and renewable fuels used through the whole supply chain.”Lars Lövsund of ScanOcean stated, “Teaming up with Energifabriken allows us to offer advanced, renewable fuel alternatives at scale. Seeing Yara, a major industry player, adopt this solution underscores the readiness of forward-thinking organizations to proactively address Scope 3 emissions in shipping.”“At Yara Sweden, our mission includes a strong commitment to sustainability. Being the first to deliver a fertilizer product based on renewable energy (Yara Climate Choice) to the market, it is in our interest to take responsibility for all stages across its value chain. Renewable fuels in the shipping industry are still hard to arrange. To integrate this RME-based solution, as a small scaled pilot project, into our maritime transport accounting demonstrates our determination to reduce greenhouse gas emissions—and to do so with a product as RME where our fertilizer is used to produce the feedstock, is a solution with great positive circular effects”, says Anders Anderson at Yara Sweden. This alliance responds to the growing demand for direct, onboard emission-reduction solutions that address Scope3 emissions in the same sector as they occur. With Energifabriken’s expertise in renewable energy and ScanOcean’s robust logistics network, both companies are well-positioned to offer a scalable pathway toward greener shipping practices—showcased by Yara’s proactive adoption and leadership.Energifabriken and Yara are both active partners in the newly launched AgroDrive center. AgroDrive aims to support the food industry’s transition away from dependence on imported fossil energy.For further information, please contact:About EnergifabrikenEnergifabriken specializes in renewable fuels for transportation and heating. Active throughout the Nordic region, the company partners with businesses and organizations committed to moving toward a renewable society. Its certified, bio-based fuels help customers reduce their carbon footprints effectively.About ScanOceanScanOcean is a leading Swedish supplier of marine fuels, delivering a broad range of products that adhere to stringent certification standards, including ISCC-EU. By offering renewable fuel alternatives, ScanOcean is dedicated to accelerating environmentally responsible solutions in the maritime industry.About YaraYara’s mission is to responsibly feed the world and protect the planet. Yara pursues a strategy of sustainable value growth through reducing emissions from crop nutrition production and developing low-emission energy solutions. Yara’s ambition is focused on growing a nature-positive food future that creates value for our customers, shareholders and society at large and delivers a more sustainable food value chain.To drive the green shift in fertilizer production, shipping, and other energy intensive industries, Yara will produce ammonia with significantly lower emissions. We provide digital tools for precision farming and work closely with partners at all levels of the food value chain to share knowledge and promote more efficient and sustainable solutions.

Energifabriken and ScanOcean Team Up to Offer low carbon renewable Marine Fuel with Carbon Insets Read More »

Energifabriken skänker 5 öre per liter förnybart drivmedel till stöd för Ukraina

Energifabriken har idag tagit beslut om att under våren skänka 5 öre per såld liter förnybart drivmedel till stöd för krigets Ukraina. Initiativet är en del av företagets engagemang för att ytterligare stötta Ukraina i tider när andra sviker. ”Vi ser det som en självklarhet att hjälpa till där vi kan. Genom att koppla vårt stöd till försäljningen av förnybart drivmedel kan vi kombinera vårt hållbarhetsarbete med en konkret insats där den behövs som mest”, säger Charlotte Elander, VD på Energifabriken.Stödet kommer att gå till organisationer som verkar i och stöttar krigets Ukraina. Genom att välja förnybara drivmedel från Energifabriken kan kunder vara med och bidra. ”Vårt mål är att skapa en hållbar framtid. Hållbarhet handlar inte bara om miljön utan också om hur världen vi lever kommer se ut i framtiden. Vi hoppas att detta initiativ kan inspirera fler att bidra på sitt sätt”, fortsätter Charlotte ElanderEnergifabriken utmanar andra aktörer i att vidta liknande åtgärder för att stödja Ukraina.För mer information, vänligen kontakta:Charlotte Elander VDcharlotte@energifabriken.se070-5944933Om Energifabriken:Energifabriken är en specialiserad distributör av förnybara drivmedel och hållbara energilösningar. Genom innovation och engagemang arbetar företaget för att minska beroendet av fossila bränslen och skapa en mer hållbar framtid. Energifabrikens förnybara drivmedel kan tankas på ca 90 platser i Sverige. Läs mer på energifabriken.se

Energifabriken skänker 5 öre per liter förnybart drivmedel till stöd för Ukraina Read More »

Edrington minskar utsläppen med den nya reduktionstjänsten CarbonGo

Transporter som samlastas kan göra det svårt för beställaren att styra vilket drivmedel som används under transporten. Edrington Sweden AB, whiskyproducent, har hittat en lösning för att få sin del av transporten förnybar.

-Vi är en del av ett stort distributionsnätverk, vi vill ha förnybara transporter och vi vill inspirera andra att ställa om till förnybart. Med CarbonGo får vi bägge effekterna. Vi går före och visar vägen för andra. Det går att lösa förnybara transporter och denna tjänst är ett viktigt första steg till en större omställning, säger Hanna Ahlström, Supply Chain Manager Nordics & Germany.

CarbonGo är en modell för insetting. Den genererar minskade utsläpp genom ett bränslebyte mellan aktörer i transportsektorn. Edringtons produkter distribueras via Inquire där nuvarande distributör samlastar volymer för att effektivisera transporterna. Där är drivmedlet idag fortfarande fossilt. Eftersom många importörers produkter samlastas är det svårt för varje enskild importör att påverka vilket drivmedel som ska användas. Inom Inquires nätverk har en annan transportör, ACX Logistics, fått uppdraget att ersätta motsvarande volym fossil diesel med förnybar diesel, HVO100. På så vis minskar utsläppen på samma sätt som om Edrington kört egna transporter på förnybart drivmedel.
-CarbonGo är ett verktyg för att öka omställningen till förnybart på transporter där det är svårt att minska utsläppen. Åtgärden är additiv, den tillför nya litrar i det svenska transportsystemet som helhet, säger Maria Gungner, Produktchef CarbonGo, Energifabriken.
-Energifabriken arbetar endast med produkter utanför reduktionsplikten, det betyder att varje tillförd liter ger ny miljönytta utöver den lagstadgade reduktionskvoten, säger Henrik Fridholm, Marknadschef, Energifabriken
-Vi ser hållbarhet som den enskilt viktigaste drivkraften för smartare transportlösningar. Just samlastning är svårt att kombinera med kostnadsökningen som ett förnybart bränsle ofta innebär. Därför känns det extra roligt att transportörer och varuägare inom vårt nätverk tillsammans kan driva modeller för omställning, säger Anders Litstrand, Business Area Manager, Inquire.
Lastbilen hos ACX Logistics som ställts om från fossilt till förnybart kommer köra från Vänersborg till västkusten och förbrukar 180 liter förnybar diesel om dagen.
-Tack vare denna modell kan vi bidra till omställningen, där förbrukning av ett förnybart drivmedel blir ett helt separat uppdrag, säger Kjell Grenholm, VD, ACX Logistics.
Kontaktuppgifter:
Hanna Ahlström, Supply Chain Manager, Nordics & Germany, EDRINGTONMobile +46 70 092 66 98hanna.ahlstrom@edrington.com
Anders Litstrand, Business Area ManagerMobil: +46 (0)76 721 25 90anders.litstrand@inquire.se
Kjell Grenholm, Transportledare, ACX Logistics ABMobil: 070-334 14 33kjell@acxl.se

Edrington minskar utsläppen med den nya reduktionstjänsten CarbonGo Read More »

Klimatsmart gödsel viktigt för fossilfritt bränsle

Energifabriken-gruppen producerar och distribuerar idag 100 procent förnybara bränslen, elektrifieringslösningar och biooljor. Företaget har en vision om att öka tempot i den gröna omställningen. Det är en vision som Yara delar.Utökar till energisektor Hittills har Yara framför allt fokuserat på att sänka klimatavtrycket i livsmedelskedjan, men nu breddas engagemanget till energisektorn.– Det medför dessutom att vi sänker klimatavtrycket på rapskakan som är en viktig sidoprodukt, förklarar Anders Anderson som ansvarar för affärsutveckling på Yara.Energifabriken har arbetat för en fossilfri värld sedan 2006. Genom att använda RME som är tillverkad av raps, minskar koldioxidutsläppen redan i dagsläget med ca 70 procent jämfört med fossil diesel. Nu är det dags för nästa steg, och Energifabrikens affärsutvecklingschef Erik Jacobsson ser fram emot projektet.– Nu vill vi driva på utvecklingen och ytterligare minska klimatavtrycket på vår RME, säger han.Här blir Yaras gödsel den sista pusselbiten för att få fram en RME från en helt fossilfri rapsodling. Alla andra steg i kedjan drivs eller framställs redan av fossilfria energikällor, och alla åtgärder i fält sker med förnybar teknik.100 ha redan 2025I samarbetsprojektet ingår 100 hektar rapsodlingar i Östergötland som ska odlas så klimatsmart som möjligt. Yara levererar gödsel helt baserad på förnyelsebar energi, bl.a. YaraMila Raps med upp till 90 procent lägre klimatavtryck. Dessutom bistår Yara med gödslingsråd och digitala kvävestyrningsverktyg.På Energifabriken vill man visa jordbrukets potential som producent av förnybar energi redan i dag.– Vi vill skynda på utvecklingen av den gröna omställningen. Kunskap, teknik och logistik är på plats tack vare ett bra samarbete mellan alla olika aktörer, berättar Erik Jacobsson.Energisektorn köper redan i dag 60 procent av den europeiska rapsen. För jordbruket är det därför värdefullt att vårda och stärka positionen som en del av lösningen på klimatfrågan.Efterfrågan större än utbudet På Energifabriken berättar marknadschef Henrik Fridholm att målet med projektet är att med den fossilfria skörden visa hur långt vi kan sänka klimatavtrycket med den senaste tillgängliga teknologin.– Det är viktigt att nå ut med jordbrukets potential. I dag är det ingen som riktigt vet hur mycket en fossilfri RME är värd, men vi vet att efterfrågan är stor, konstaterar Henrik Fridholm.Efterfrågan är dock större än utbudet och för Yara är det en utmaning att få fram tillräckligt med förnybart framställd gödsel. Arbete pågår dock för att bygga ut kapaciteten.– Om några år kommer Yara att kunna leverera betydligt större mängder gödsel med lågt klimatavtryck, avslutar Anders Anderson. Fotnot: Projektet kommer att ingå i AgroDrive, kunskapscentrum finansierat av FORMAS, som fokuserar på omställningen till fossilfri energi i jordbruket.AV KAROLINA ERIKERS, YARA

Klimatsmart gödsel viktigt för fossilfritt bränsle Read More »

Rulla till toppen