Klimatsmart gödsel viktigt för fossilfritt bränsle

Energifabriken-gruppen producerar och distribuerar idag 100 procent förnybara bränslen, elektrifieringslösningar och biooljor. Företaget har en vision om att öka tempot i den gröna omställningen. Det är en vision som Yara delar.Utökar till energisektor Hittills har Yara framför allt fokuserat på att sänka klimatavtrycket i livsmedelskedjan, men nu breddas engagemanget till energisektorn.– Det medför dessutom att vi sänker klimatavtrycket på rapskakan som är en viktig sidoprodukt, förklarar Anders Anderson som ansvarar för affärsutveckling på Yara.Energifabriken har arbetat för en fossilfri värld sedan 2006. Genom att använda RME som är tillverkad av raps, minskar koldioxidutsläppen redan i dagsläget med ca 70 procent jämfört med fossil diesel. Nu är det dags för nästa steg, och Energifabrikens affärsutvecklingschef Erik Jacobsson ser fram emot projektet.– Nu vill vi driva på utvecklingen och ytterligare minska klimatavtrycket på vår RME, säger han.Här blir Yaras gödsel den sista pusselbiten för att få fram en RME från en helt fossilfri rapsodling. Alla andra steg i kedjan drivs eller framställs redan av fossilfria energikällor, och alla åtgärder i fält sker med förnybar teknik.100 ha redan 2025I samarbetsprojektet ingår 100 hektar rapsodlingar i Östergötland som ska odlas så klimatsmart som möjligt. Yara levererar gödsel helt baserad på förnyelsebar energi, bl.a. YaraMila Raps med upp till 90 procent lägre klimatavtryck. Dessutom bistår Yara med gödslingsråd och digitala kvävestyrningsverktyg.På Energifabriken vill man visa jordbrukets potential som producent av förnybar energi redan i dag.– Vi vill skynda på utvecklingen av den gröna omställningen. Kunskap, teknik och logistik är på plats tack vare ett bra samarbete mellan alla olika aktörer, berättar Erik Jacobsson.Energisektorn köper redan i dag 60 procent av den europeiska rapsen. För jordbruket är det därför värdefullt att vårda och stärka positionen som en del av lösningen på klimatfrågan.Efterfrågan större än utbudet På Energifabriken berättar marknadschef Henrik Fridholm att målet med projektet är att med den fossilfria skörden visa hur långt vi kan sänka klimatavtrycket med den senaste tillgängliga teknologin.– Det är viktigt att nå ut med jordbrukets potential. I dag är det ingen som riktigt vet hur mycket en fossilfri RME är värd, men vi vet att efterfrågan är stor, konstaterar Henrik Fridholm.Efterfrågan är dock större än utbudet och för Yara är det en utmaning att få fram tillräckligt med förnybart framställd gödsel. Arbete pågår dock för att bygga ut kapaciteten.– Om några år kommer Yara att kunna leverera betydligt större mängder gödsel med lågt klimatavtryck, avslutar Anders Anderson. Fotnot: Projektet kommer att ingå i AgroDrive, kunskapscentrum finansierat av FORMAS, som fokuserar på omställningen till fossilfri energi i jordbruket.AV KAROLINA ERIKERS, YARA

Klimatsmart gödsel viktigt för fossilfritt bränsle Read More »

ScanOcean and Vegoil Lead the Way with Innovative Renewable Marine Fuel Blend Based on Swedish-produced RME

ScanOcean and Vegoil are at the forefront of reducing greenhouse gas (GHG) emissions from marine transports with their groundbreaking collaboration. Recently, the vessel Key Fjord, transporting renewable products, was successfully bunkered with a B30-DMA fuel containing renewable feedstock of RME from Energifabriken in the port of Oskarshamn on 2024-07-19.This successful bunkering operation marks the start of a significant partnership between ScanOcean and Vegoil, aiming to leverage Swedish-produced RME as renewable feedstock for drop-in blends in marine fuels.The B30-DMA fuel, based on RME (Rapeseed Methyl Ester), is certified according to ISCC-EU standards. This fuel not only supports the reduction of GHG emissions, in compliance with EU ETS obligations, but also significantly enhances the Carbon Intensity Indicator (CII) and Clean Shipping Index (CSI) scores for vessels.Lars Lövsund of ScanOcean AB stated, “We are thrilled to partner with Vegoil in launching this innovative marine fuel. The green transition requires visionary companies to lead the charge, and we are proud to be part of this pioneering step.”Christopher Thelin of Vegoil added, “Together with ScanOcean, we are committed to demonstrating that sustainable shipping is not just a future goal but a present reality. We hope to inspire other ship and cargo owners to take similar steps towards reducing GHG emissions. We are also excited to offer our customers maritime transportation with renewable fuels, reinforcing our commitment to a renewable society.”Sigbjørn Tysse of Seatank Chartering commented, “We are proud to operate Key Fjord and support this innovative initiative. By adopting renewable marine fuels, we are setting a new standard for sustainable shipping solutions. Additionally, our certification according to ISO-14001-2015 underscores our dedication to environmental management and sustainability.”About ScanOcean ABScanOcean AB is a leading Swedish supplier of marine fuels, offering a wide range of products, including those with renewable content, certified under ISCC.About VegoilVegoil, part of Energifabriken, specializes in renewable fuels for heating and transportation needs. Operating in the Nordic region, Vegoil serves companies and organizations that aim to lead the transition to a renewable society. They are proud to now offer their customers marine transportation with renewable fuels.About Seatank CharteringSeatank Chartering is a maritime operator specializing in the management and operation of tanker vessels. Committed to sustainable shipping solutions, Seatank Chartering focuses on reducing environmental impact through innovative practices and partnerships.

ScanOcean and Vegoil Lead the Way with Innovative Renewable Marine Fuel Blend Based on Swedish-produced RME Read More »

Almedalen 2024, så minskar vi utsläppen från de tunga transporterna.

Lösningarna för att nå klimatmålet i transportsektorn finns, men genomförs för långsamt. Nu krävs uppskalning och genomförande och för det behövs ny industripolitik. Den upplevda risken hos åkare och transportköpare behöver minska, så att de vågar investera, men hur? Lösningarna finns, men hur skalar vi upp? Lösningarna för att nå klimatmålet i transportsektorn finns, men

Almedalen 2024, så minskar vi utsläppen från de tunga transporterna. Read More »

RME kommer öka sin andel bland de förnybara drivmedel

Volvo Lastvagnar satsar på fordon för drift med biodiesel, det kommer leda till ökad användning och minskade utsläpp av koldioxid i Sverige. Till 2045 ska vi ha ett nettonollsamhälle i Sverige. För att nå dit måste vi använda alla förnybara tekniker. Ett av verktygen är RME100 som ersätter fossil diesel i anpassade dieselmotorer. Tidigare har

RME kommer öka sin andel bland de förnybara drivmedel Read More »

Elektrifieringen stannar av, biodrivmedel kan skapa miljönytta

I klimatarbetet är elektrifiering av transportsektorn i fokus. Trots framstegen med elbilar flaggar Power Circle för avmattning i tillväxten. Vi behöver då göra mer för att minska utsläppen, här framträder biodrivmedel som en tillgänglig och effektiv lösning. Varför Biodrivmedel? Förbränningsmotorer kommer fortsatt vara dominerande i många år framöver, idag säljs 88% av alla lastbilar med

Elektrifieringen stannar av, biodrivmedel kan skapa miljönytta Read More »

Biodrivmedel garanterar minst en halvering av de skadliga klimatgaserna

Biodrivmedel i Sverige minskar utsläppen med minst 50%, det säkerställs av den svenska lagen 2010:598. Oftast är det bättre. I Sverige har vi ett tufft och bra regelverk för biodrivmedel. Det säkerställer att de skadliga utsläppen av växthusgaser, som driver klimatförändringen, minskar med minst 50% om du använder ett rent biodrivmedel. De nya bioraff som

Biodrivmedel garanterar minst en halvering av de skadliga klimatgaserna Read More »

Rulla till toppen