Det 4-åriga beskedet ger nu bränsleköparna en ro och en långsiktighet i sitt bränsleval. Men för producenten är 4 år för kort för att leda till ett investeringsbeslut för en ny produktionsenhet. Här behöver Sveriges regering säkerställa en långsiktighet så att nya bioraff byggs i Sverige.
De rena biodrivmedlen är i dag ett av de mest effektiva sätten att minska utsläppen från transportsektorn. Skattebefrielsen har varit helt avgörande för rena biodrivmedels konkurrenskraft gentemot fossila drivmedel och har hittills spelat en större roll för klimatomställningen än reduktionsplikten genom att företag själva getts möjlighet att påverka sina transportutsläpp.
- Skattebefrielsen för rena biodrivmedel är en politiskt succé, där Sverige är ett föregångsland. Nu kan vi öka takten på omställningen till ett förnybart samhälle, säger Henrik Fridholm Marknadschef på Energifabriken.
De rena biodrivmedel sköts i ett eget regelverk som garanterar att företagen får hela CO2-reduktionen på 70-90%. Vanlig diesel regleras inom reduktionsplikten och har idag en CO2-reduktion på 30,5%, där gör högre inblandningar av biodrivmedel oftast ingen klimatnytta då den balanseras bort genom försäljning av fossila produkter.
- Rena biodrivmedel är enkla att byta till i befintliga fordon, inga investeringar behövs. Sedan tar man ofta steget vidare och investerar i fler förnybara drivlinor. De är första steget till fossilfri drift och är därför så viktiga för vår omställning, fortsätter Henrik Fridholm