Kunskapsakademi
Här hittar du information och fakta om vår förnybara värld av biodrivmedel och elektrifiering.
HVO100 2024
En marknadsanalys efter årsskiftet 2024. Större utbud, läge pris och mindre differens mot det fossila.
Ecobränsle RME 2024
En spaning om vad Ecobränsle RME har att tillföra drivmedelsmarknaden under 2024.
Reduktionsplikt 2024
Lösningen om hur du inte ökar dina utsläpp, nu när reduktionsplikten blivit en till mer än 90% fossil produkt.
Vi utforskar kopplingen mellan lantbruk och energifrågan. Karin Varverud är lantbrukare och har startat bolaget Energifabriken som distribuerar och säljer biodrivmedel. Hur hänger valet av grödor ihop med energimarknaden? Övergången till ett cirkulärt samhälle gör att allt fler processer och områden hänger ihop.
Prisspaning juli 2023
Vill du få koll på höstens drivmedelspriser? HVO100, RME & reduktionspliktsdiesel. Här kommer en spaning från vår marknadschef Henrik Fridholm.
Kolets kretslopp
Kolets kretslopp, fossilt eller förnybart? Här förklarar vår hållbarhetschef Karin Varverud hur kretsloppet av kol fungerar för fossil råvara respektive förnybar råvara.
Frågor och svar om HVO100
LÄS MER om HVO100
Vad är HVO100?
HVO100 är en diesel från förnybara råvaror som har motsvarande eller högre specifikation än vanlig fossil diesel. Det är en diesel, därför fungerar den i alla dieselmotorer, men ger lägre utsläpp.
Kan jag tanka HVO100 i min dieselbil?
Ja, det är en diesel. I Europa finns två specifikationer för diesel EN590 och EN15940. Det som skiljer dem åt är två saker, den ena är fossil och den andra förnybar. Densiteten är 2% lägre i den förnybara. Några fordonstillverkare har inte hängt med och fått med specifikation EN15940 i sina garantidokument, men det finns inga tekniska hinder att använda HVO100. Om du är företagare kan vi ge dig en garanti som innebär att går något sönder pga vår HVO100 så betalar vi reparationen. Då kan du enkelt ställa krav på en underentreprenör som har dieselmotorer utan EN15940 i garantibrevet.
Elbil eller HVO100, vad är bäst?
Ur ett CO2 perspektiv är de likvärdiga. Elbilen har inget avgasrör men har större utsläpp under tillverkningsfasen, livscykelanalysen ger ungefär samma CO2-utsläpp. Om du kör din dieselmotor på fossil diesel släpper den ut 800% mer CO2. HVO100 har fortfarande andra utsläpp som HC (kolväten) och partiklar, dessa är lägre än för vanlig diesel, men elbilen har inga alls. De kommande decennierna kommer vi ha många miljoner med dieselmotorer i drift. Det är viktigt att vi minskar utsläppen från dem. Byter du till HVO100 idag får du elbilsnivå på CO2-utsläppen. När du byter fordon funderar du på vilket förnybart alternativt som passar ditt körmönster bäst, el, HVO100, ED95 eller kanske biogas?
Vad skiljer HVO100 från Biodiesel?
HVO100 är en diesel med högre specifikation än fossil diesel, molekylen är identisk. Biodiesel är en vegetabilisk ester. Ester är en dieselliknande molekyl som går att köra i dieselmotorer med anpassad serviceplan.
Hur bra prestanda har HVO100 jämfört med vanlig diesel (fossil reduktionspliktsdiesel)?
Neste MY Förnybar Diesel (HVO100) är premiumdiesel på marknaden. Den har högre tändvillighet och sotar mindre än fossil diesel. Vinterkvalitén har en specifikation på -30 grader. Det bildas ingen tillväxt i tanken pga att HVO100 är 100% diesel. Ur lagringsperspektiv kan den jämföras med blankdiesel. HVO100 innehåller 34,4 MJ/l och fossil diesel 35,3 MJ/l.
Dammsuger Sverige världen på HVO100?
Förr i tiden var Sverige och Kalifornien de största marknaderna för HVO100. Nu har stora länder som Tyskland, med en tolv gånger så stor dieselmarknad som Sverige, gått om oss i konsumtion. Idag har Sveriges konsumtion av HVO100 ingen större effekt på världsmarknaden, vi är trots allt bara 10 av Europas 750 miljoner invånare.
Är HVO100 fossilfritt?
Neste MY Förnybar Diesel har rester av fossil vätgas i sig från hydreringen, innehållet är 0,8%. Gränsen för alkohol i en alkoholfri öl ligger på 0,5%. Så vi kan använda begreppet fossilfritt i samband med HVO100.
Samma CO2-utsläpp i avgasröret, varför är ett förnybart bättre än ett fossilt?
Kan man växla mellan vanlig diesel (fossil reduktionsplikt) och HVO 100?
Det går utmärkt, faktum är att när du tankar vanlig diesel (reduktionsplikt) så för du en blandning som innehåller HVO. Så du har det redan i tanken.
Varför är HVO100 dyrare?
Att producera HVO100 är dyrare än att producera fossil diesel. Först måste rester och avfall, som används som råvaror samlas in. De ska renas för att klara att hydreras till en förnybar diesel. HVO100 produktion lider också av att vara förhållandevis liten om vi jämför med den fossila dieseln. Det är något som kommer gynnas när volymerna ökar. Politiken gynnar idag HVO100 på så vis att det är skattefritt, vilket också visar att politiken tycker det är viktigt att vi använder HVO100. Till årsskiftet 2024 kommer regelverket att ändras, vi tror det betyder att HVO100-priset kommer sänkas med flera kronor. Nya volymer och nya producenter ökar utbudet på marknaden, samtidigt som marknadens aptit för HVO100 ökar. Om utbudsökningen leder till en prispress återstår att se.
Har ni klistermärken till mitt fordon om att jag kör förnybart?
Visst är det skönt att köra förnybart! Som kund hos oss kan du få klistermärken som visar det. Hör av dig till info@energifabriken.se
Finns det tillgång på HVO100?
Under 2022 öppnades inga nya HVO100-raff, men under 2023 har det tillkommit ny produktionsvolym. I Europa är det ny 13 företag som ska tredubbla produktionsvolymen från 2020 till 2025. Så tillgången på marknaden är god.
Vad är Neste MY Förnybar Diesel?
Det är varumärket på Nestes HVO100. Neste är världens största leverantör av HVO100 och är marknadsledare globalt. Neste har i många år placerats i toppen av världens mest hållbara företag i utmärkelsen “Corporate Knights Global 100 Index” .
Är HVO100 renare och bättre för min motor?
HVO100 sotar betydligt mycket mindre än fossil diesel, det har även ett högre cetantal som ger högre tändvillighet .
Frågor och svar om Ecobränsle RME
LÄS MER om Ecobränsle RME
Vad är Ecobränsle RME?
Det är ett bränsle som ersätter fossil diesel i fordon eller fossil eldningsolja för uppvärmning. RME är en ester där molekylen liknar diesel och därför kan förbrännas på samma sätt. Ecobränsle produceras i Karlshamn från svensk raps, ett inhemskt biodrivmedel som stärker Sveriges självständighet och det svenska lantbruket.
Kan jag tanka RME100 i mitt dieselfordon?
Med stor sannolikhet går det bra. Scania, Volvo med flera har motorer som är anpassade för RME drift. Eller FAME som gruppen bränslen heter. Har du redan ett fordon kan det också gå bra. Ta kontakt med oss på salj@energifabriken.se, så hjälper vi dig med en analys.
Vad är skillnaden på Ecobränsle RME och FAME?
FAME (Fatty Acid Methyl Ester) är ett samlingsbegrepp av olika förestrade oljor. De används som drivmedel under specifikationen EN14214. Kravet inom specifikationen är allt för låg. Ecobränsle RME har tex bara en tredjedel av vattenhalten och en femtedel av de totala föroreningar som används.
Hur mycket mindre CO2 släpper Ecobränsle RME ut?
Vi har två kvaliteter, 70 eller 75% CO2-reduktion jämfört med fossil diesel.
Kan man växla mellan vanlig diesel (fossil reduktionsplikt) och Ecobränsle RME?
Det går bra, men du kan behöva justera din serviceplan, kontakta oss salj@energifabriken.se.
Hur mycket energi innehåller Ecobränsle RME?
Ecobränsle RME innehåller 33 MJ/liter, fossil diesel 35,3 MJ/liter. Skillnaden är 6,5%. Så det är normalt att en dieselmotors förbrukning ökar med samma mängd.Fördelarna med rapsmetylester inkluderar minskade utsläpp av växthusgaser, eftersom det är tillverkat av förnybara källor och har ett lägre koldioxidutsläpp jämfört med fossila bränslen. Det kan också bidra till att minska beroendet av fossilbränslen och främja hållbar utveckling inom jordbrukssektorn genom att främja odling av raps.
Växer RME i tanken?
Vi vet hur man gör för att få det att fungera, vi har själva kört RME i över 15 år. Ecobränsle RME har andra egenskaper än diesel och måste därför hanteras på ett annat sätt. Gör man rätt växer det inte i tanken. Nu körs det över 10 miljoner mil per år med RME, gör man rätt fungerar det utmärkt.
Vad har Ecobränsle RME för vinterkvalite?
CFPP (cold filter plugging point) är -25 grader, så för majoriteten av Sverige är det ett bränsle för hela året. Om du får en period kallare än -25 grader ser du till att det finns något annat i tanken under de dagarna.
Vad kostar Ecobränsle RME?
Under 2023 har Ecobränsle RME varit flera kronor lägre än fossil diesel, det har gått att spara 10,000-tals kronor på en månad. Priser går upp och ned över tid. Priset på Ecobränsle RME styrs mest av råvarupriset på raps, det ser stabilt ut till sommaren 2024. Under perioden 2018 till 2022 var Ecobränsle RME billigare än att köra på vanlig diesel.
Vad skiljer HVO100 från Biodiesel?
Biodiesel är samlingsbegreppet för estrar som går att använda för att ersätta fossil diesel i motorer. HVO100 är en diesel och Biodiesel är en ester. Ecobränsle är en RME (ester) av hög kvalité som är producerad för att användas som ett rent 100% drivmedel. Det är ej skapat för låginblandning.
Har ni klistermärken till mitt fordon om att jag kör förnybart?
Visst är det skönt att köra förnybart! Som kund hos oss kan du få klistermärken som visar det. Hör av dig till info@energifabriken.se
Vad är rapsmetylester?
Rapsmetylester är en typ av biodiesel som framställs genom att omvandla rapsolja till metylestrar genom en process som kallas transesterifiering. Transesterifiering innebär att triglycerider, vilket är den huvudsakliga beståndsdelen i vegetabiliska oljor som rapsolja, reagerar med en alkohol, vanligtvis metanol, i närvaro av en katalysator för att producera metylestrar och glycerin.
Fördelarna med rapsmetylester inkluderar minskade utsläpp av växthusgaser, eftersom det är tillverkat av förnybara källor och har ett lägre koldioxidutsläpp jämfört med fossila bränslen. Det kan också bidra till att minska beroendet av fossilbränslen och främja hållbar utveckling inom jordbrukssektorn genom att främja odling av raps.