Transporter som samlastas kan göra det svårt för beställaren att styra vilket drivmedel som används under transporten. Edrington Sweden AB, whiskyproducent, har hittat en lösning för att få sin del av transporten förnybar.
-Vi är en del av ett stort distributionsnätverk, vi vill ha förnybara transporter och vi vill inspirera andra att ställa om till förnybart. Med CarbonGo får vi bägge effekterna. Vi går före och visar vägen för andra. Det går att lösa förnybara transporter och denna tjänst är ett viktigt första steg till en större omställning, säger Hanna Ahlström, Supply Chain Manager Nordics & Germany.
CarbonGo är en modell för insetting. Den genererar minskade utsläpp genom ett bränslebyte mellan aktörer i transportsektorn. Edringtons produkter distribueras via Inquire där nuvarande distributör samlastar volymer för att effektivisera transporterna. Där är drivmedlet idag fortfarande fossilt. Eftersom många importörers produkter samlastas är det svårt för varje enskild importör att påverka vilket drivmedel som ska användas. Inom Inquires nätverk har en annan transportör, ACX Logistics, fått uppdraget att ersätta motsvarande volym fossil diesel med förnybar diesel, HVO100. På så vis minskar utsläppen på samma sätt som om Edrington kört egna transporter på förnybart drivmedel.
-CarbonGo är ett verktyg för att öka omställningen till förnybart på transporter där det är svårt att minska utsläppen. Åtgärden är additiv, den tillför nya litrar i det svenska transportsystemet som helhet, säger Maria Gungner, Produktchef CarbonGo, Energifabriken.
-Energifabriken arbetar endast med produkter utanför reduktionsplikten, det betyder att varje tillförd liter ger ny miljönytta utöver den lagstadgade reduktionskvoten, säger Henrik Fridholm, Marknadschef, Energifabriken
-Vi ser hållbarhet som den enskilt viktigaste drivkraften för smartare transportlösningar. Just samlastning är svårt att kombinera med kostnadsökningen som ett förnybart bränsle ofta innebär. Därför känns det extra roligt att transportörer och varuägare inom vårt nätverk tillsammans kan driva modeller för omställning, säger Anders Litstrand, Business Area Manager, Inquire.
Lastbilen hos ACX Logistics som ställts om från fossilt till förnybart kommer köra från Vänersborg till västkusten och förbrukar 180 liter förnybar diesel om dagen.
-Tack vare denna modell kan vi bidra till omställningen, där förbrukning av ett förnybart drivmedel blir ett helt separat uppdrag, säger Kjell Grenholm, VD, ACX Logistics.
Kontaktuppgifter:
Hanna Ahlström, Supply Chain Manager, Nordics & Germany, EDRINGTON
Mobile +46 70 092 66 98
hanna.ahlstrom@edrington.com
Anders Litstrand, Business Area Manager
Mobil: +46 (0)76 721 25 90
anders.litstrand@inquire.se
Kjell Grenholm, Transportledare, ACX Logistics AB
Mobil: 070-334 14 33
kjell@acxl.se