Energifabrikens ambition att stärka upp kompetensen inom digitala produkter har lett till en efterlängtad rekrytering. Victor Johansson, grundare och ägare till startup-bolaget VicVision samt tidigare produktägare på Dataväxt, har anslutit sig till Energifabriken med start under juni. Victor ska i huvudsak fokusera på den tekniska utvecklingen inom Fillngo, Energifabrikens teknik- och utvecklingsbolag.
- Victors erfarenheter inom både entreprenörskap och apputveckling med fokus på användarvänlighet kommer bli ett ovärderligt komplement till vårt team. Särskilt nu när vi har ambitionen att skala upp utvecklingstempot ytterligare, menar Maria Gungner, VD Fillngo.
Victor har gedigen erfarenhet av att utveckla appar för lantbrukare sedan flera år tillbaka. Han har till exempel utvecklat tjänsten Gårdskoll, ett hjälpmedel i form av en mobilapp för att få koll på bland annat gårdens bränsleförbrukning. En annan produkt som förknippas med Victor Johansson är Dataväxts produkt LogMASTER, en enhet som samlar in data från lantbrukets maskiner och ger exakt information om bränsleförbrukning, position och tidsåtgång. Här ser teamet bakom Fillngo möjligheten till spännande samarbeten framöver.
- Med grund i mina tidigare erfarenheter ser jag stora möjligheter att fortsätta utvecklas och arbeta med produkter jag brinner för. Mitt mål med detta kliv är att Energifabrikens kunder helt enkelt ska längta till nästa tankning, säger Victor Johansson, Produktchef Digitala Produkter.
Några av Victors huvuduppdrag kommer vara att ansvara för produktutvecklingen för de tekniska lösningar som utvecklas inom Fillngo, samt att utveckla marknaden för produkterna. Utöver detta ska han även ta ett helhetsgrepp över Energifabrikens digitala kundupplevelse och försöka få till en sömlös upplevelse för kunden. Tekniken från Fillngo erbjuds idag via moderbolaget Energifabriken. Fillngo har grundats och ägs av ägarfamiljerna inom Energifabriken, tillsammans med två specialister inom IoT, Fredrik Stark och Torgil Folger.